Пређи на главни садржај

Савремена омладина и православна светост

"Заиста вам кажем, ако се не обратите и не будете као деца, нећете ући у Царство небеско." (Мт. 18, 2-4)

Деца и светост су веома блиски. Невиност, поштење, искреност и чистота срца, који су нормални атрибути детињства, такође су и основни квалитети светих, било којих година.
Готово сви православни свеци, осим оних који су се преобратили у каснијем животу, чували су чистоту која се развила природно у њима у њиховим млађим годинама. Православни хришћански аскетизам је уствари чување чистоте срца, водећи сталну борбу против напада сила које настоје да уклопе човека у овај свет који почива на злу. Пунолетство и стицање светског знања не треба процес прилагођавања неком злу, примарна функција образовања је да учи дете шта је тачно а шта погрешно, шта је добро а шта зло, и такође да му да праву хришћанску хијерархију вредности према учењу Православне цркве, усред тога припремајући га да живи у овом свету док се припрема за следећи. Свештеници Христове цркве који су сами способни да воде образовање деце, су чувари поштења и чистоте њиховог стада. Чувајући овце од вукова, они одводе разумну овцу у рај. И православно дете схватајући кроз црквено образовање значење напада овог света, и вођено оцима коју су искусни у духовном животу, може сачувати своју чистоту, примити Свети Дух и православну светост. Шта више, образовање данас је постало уклапање младих у зла овог света. Криминални експерименти у сексуалном образовању, коришћење новина као образовни материјал, представљањем безвредних бескрупулозних савремених писања на истом или чак више нивоу са класичном литературом, све лишава младу душу уравнотежене хијерархије вредности, збуњује њен укус, и суд, и улива у њу потпуну неприродну нестабилност и дезоријентисаност. Развијање младе душе је у знатном степену преузето од стране телевизије и новина, или сличних медија. Неразвијени ум и машта су заустављени имбецилним стриповима, цртаним филмовима, спотовима, јефтиним комедијама и бесмисленим насиљем. Не спомињући обилно прихваћену порнографију и окултизам, све испуњено дубоком антихришћанском философијом и намером прилагођавања и робовања детета овом свету чак и у његовим најружнијим и најзлобнијим аспектима. Као примере за подржавање који су дати детету, не дају се јунаци аскетизма и православних принципа и убеђења, већ само јефтини јунаци модерне декаденције ‒ звезде спорта и филмова, гламурозне политичке фигуре, показивачи светских принципа који узимају место верским вредностима у модерној души. Имитирање хероја лажних и празних, као што су мода коју они подстичу.

Антихришћанска философија популарног образовања прожела је и верско образовање. У часописима за децу, тинејџере и студенте, нема било каквог покушаја разликовања природе данашње реалности по стандардима Православља. У часопису "Млади живот" (Young life) постоји покушај да се представе житија Светих, укључујући разноверне свеце и цртане јунаке, али то је само у духу бајки које дете обично прерасте. Магазини за старију децу и омладину су потпуно уклопљени у савремене интересе као што њихови наслови наговештавају. Они су готово потпуно од овог света који лежи на злу. Озбиљни свештеници и родитељи забрањују њиховој деци чак и да погледају у ове часописе, препознавајући их као извор покварености за неразвијену православну душу. Данашња млада генерација одрасла на философији бесмислене промене, и чак учена овом философијом као да је то православно образовање, лишена смисла стабилности, умерености, концентрације, унутрашњег мира и тишине душе. Старија и данашња генерација је збуњена и без принципа, мада још увек крије унутрашњу празнину иза остатака правила и реда наслеђених од прошлости. Али млађа генерација потпуно је изложена голој сили преовладавајуће философије Антихришћанства. Смртни резултати ове философије посебно могу бити видљиви у дечацима који одрастају. Толико њих је у стању унутрашње збуњености, лишена хришћанске мужевности и одлучности, и лутају бесциљно тамо-овамо у милост њихових сопствених неконтролисаних страсти или новог псеудо-верског покрета. Родитељи који су православни само у имену, потпуно су неспособни да помогну овим младим људима, чија очајничка жеђ за истинским духовним животом може само одбацити такозвани "благи пут" равнодушности и лицемерја.

Ситуација савремене омладине је очајна али не и безнадежна. Природно је за младе да буду вођени вишим идеалима, да траже и нађу смисао живота, да имају дубоку духовну жеђ која налази право задовољење само у једној истинској вери  Светом Православљу. Савремена омладина може наћи истину и спасење ако открије веру која је била толико често неправилно учена у детињству. То чини одлучност да се прода све остало у намери да се купи боље у коме је закопано благо Живог Православља.

Што пре се ово деси, у младима то боље, за бескрајно уразумевање и самообожавање које живи у духовној атмосфери наших времена, полако убијајући прве нежне младице духовне тежње у младој души. Човек је створен да верује у Једног Истинског Бога свим својим умом, срцем и душом. Ово је Створитељева прва заповест, и ова мора бити извршена на прави начин, у правој вери у Православљу која сама даје највећу радост и најдубље задовољство на земљи, и отвара врата Раја. У овоме је заједница душе са Богом, коју ништа и нико не може одузети. Ово искуство у правој вери је одржано од самих наших дана од свих светаца и отаца истинске Православне цркве, као наслеђе у које ми морамо ући и одржати га као наше сопствено. Сваки православац има свеца за заштитника, носећи његово име од Свете тајне Крштења у којој је поново рођен (У Руској цркви традиција је да новокрштени добије име светитеља који се прославља на дан његовог рођења прим. прир.). Овај светац заштитник, жив у Господу, може да помогне и води онога који га познаје, воли и моли му се за помоћ. Када неко испуњава нечију душу знањем и љубављу свог светог заштитника, осталих православних светаца, Светог Писма, и записа светих отаца, упрљаност његове душе нестаје, и нови чудесан Божији свет отвара се за њега, у који ниједна пала људкса мудрост не може продрети.

Пустимо саме свеце да кажу нашој савременој омладини како да воде смисаони православни живот, како да поштују Бога и добију светост.

Из часописа The Orthodox Word (Православна реч), 1974.

*Православну реч издавали су монаси манастира Св. Германа Аљаског пре издавања фанзина Смрт Свету. Православна реч настала је трудом блаженог о. Серафима Роуза, и такорећи била претеча подвижничке и бунтовничке идеје коју данас ширимо. Часопис се и данас издаје од светогерманске братије.

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.