Пређи на главни садржај

Блажени жедни правде: Исповест професора ПБФ

Одговор доцента Православног Богословског Факултета у Београду на Саопштење пленума студената ПБФ који су у блокади. Његов пример показује да и даље постоје људи у СПЦ који имају храбрости да говоре ни по бабу ни по стричевима већ по правди Бога Истинога. Професор Божовић је након свог одговора поднео неопозиву оставку.


Одговор на Саопштење пленума студената ПБФ 21.01.2025.

Поштовани и драги студенти,

колегинице и колеге, браћо и сестре,

помаже Бог!

Овом приликом пишем вам одговор на Саопштење пленума одржаног 21.01.2025. године који ми је послат на званичну мејл адресу и у којем сте затражили подршку за обуставу наставе и одлагање јануарског испитног рока до даљњег као вид борбе за испуњење обједињених захтева студената у блокади.

Дозволите да вам се након четири недеље ћутања обратим исповедним одговором, јер ми је тако лакше него да вас погледам у очи. Тешко ми пада чињеница да сам вам из удобне позиције катедре говорио о појму правде у Светом Писму и о пророчком наступању против корупције и идолопоклонства, а када је наступио час да и својим делима подржим оно што сам говорио, устукнуо сам „страха ради јудејског“. Када сте у Саопштењу цитирали светог пророка Исаију и његове речи „Учите се да добро чините! Тежите за правдом! Потлаченом помажите!...“ (Ис 1,17) био сам поносан, јер сам схватио да сте лекције Старог Завета више него добро научили и не само научили, него, за разлику од мене, испунили, чиме је моје ћутање постало још болније. Зато вас молим да ми опростите и да тај мој чин ћутања изузмете из онога што сам до сада према вама чинио. Желим да вам пружим јасну и недвосмислену подршку у вашим тежњама за правдом и држим да су ваши захтеви сасвим оправдани.

Када је пала надстрешница новосадске Железничке станице на невине људе, читајући псалме сузно сам се питао: „Зашто Господе далеко стојиш и скриваш се у време невоља“ (Псалам 10, 1). Учинило ми се тада да, као што кажу речи Књиге о Јову „праведник страда, а грешник благује“, тмурно је и тамно изгледало све. Но, време смутње кратко је трајало, јер је Господ кроз вас проговорио, штавише, загрмео тишином вашег безгласног стајања и молитвеног бдења у сећање на невине душе.

Ви сте деца која нису видела мисирског ропства, односно наше претходне падове (ратове, сукобе и цепања), и која неће олако окренути главу од смрти невиних људи док се не задовољи макар људска правда, јер за вас од овога нема горе. Зато сте деца слободна и храбра (Књига Исуса Навина 1, 6) којој ће се отворити двери Обећане Србије, оне у којој неће бити самовоље фараона и његових слугу и где ће се људи једни према другима обраћати с достојанством и поштовањем, у којој ће се поштовати Закон Божији и људски. Ту Обећану земљу коју ћете ви, можда моја и ваша деца заједно изградити, вероватно нисам заслужио да дочекам, али јасно видим њене обрисе као што је чежњив поглед к њој упутио Мојсеј из пустиње. Ипак, држим, да знате речи и које је често говорио блаженопочивши протојереј отац Радован Биговић, професор нашег Факултета, да је немогуће од земље начинити рај, али да треба да учинимо све да не постане пакао. То сте ви и учинили, јер да сте заћутали, камење би проговорило.

Ваша љубав према правди и истини јасно проистиче из црквено-литургијског и светосавског етоса наше Српске Православне Цркве. Када сте са заставама Србије, заставама са Христовим ликом и сећањем на распето Косово и Метохију ходили путевима ове земље певајући Химну Светом Сави, Боже правде и Востани Сербие дотакли сте моје срце. Када је требало оградити се од злоупотреба, у вашим сте мислима били „мудри као змије“ и јасно разликовали духове, од политичког опортунизма до баналног радикализма, и „безазлени као голубови“ јер сте на насиље одговарали ненасиљем и добротом. На сваки покушај голијатске бруталности одговарали сте мудро као блажени Давид, јер сте знали да се само памећу и чврстом вером у Бога можете борити против сирове силе (власти).

Нисам, нажалост, био ту за вас и поред вас када су вас заједно са колегама с других факултета нападали, газили, шутирали и називали издајницима, бунтовницима без разлога и обојеним револуционарима. Упркос свим препрекама, ви и даље истрајавате. Тако сте у мени пробудили повређено, успавано и уплашено дете, загрлили га и излечили својом љубављу, ведрином и надом. На томе ћу вам бити до века захвалан. Стога је ово писмо једино и могуће завршити речима Јеванђеља: „блажени ви који сте гладни и жедни правде, јер ћете се наситити“ (Матеј 5, 6).

О Недељи Блудног сина, Лета Господњег 2025.

У Христу ваш,

Учитељ и ученик

доцент др Ненад Божовић,

Шеф Катедре за Стари Завет ПБФ

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.