Пређи на главни садржај

Између националног и хришћанског

Шта је Црква? Најтачнији и најкраћи одговор био би да је Црква Тело Христово, творевина не од овога света. Међутим постојање Цркве је како метафизичко тако и физичко, и може се посматрати и ван духовних оквира, кроз њен културолошки значај. Црква је вековима водила евиденцију о живима и упокојенима, записе о историји нашег народа, била стожер образовања, држећи заједницу на окупу. Kако онда тако и данас. На Kосмету, многим људима у забаченим деловима, Црква је једини контакт са спољашњим светом и (најчешће) једина која пружа помоћ. С друге стране, где ће се Срби окупљати у дијаспори – око неког кафића, књижаре, забава – ако не око својих храмова?! Јер цркве су неретко и једино место где Срби ван свог дома могу да говоре матерњим језиком, где се могу видети са сународницима, присуствовати предавањима и културним дешавањима на многе духовне али и националне теме, па чак и похађати бесплатне курсеве српског језика, који не постоји у образовном систему земље у којој живе. И на том примеру, српство се далеко боље и чвршће сачувало око црквених огњишта у белом свету, него овде, где Срби на простору где чине доминантну већину имају све на готово, па често за то нити маре, нити негују. Ипак, Цркву никада не треба свести на фолклор, на чувара традиције, јер она је пре свега наш пут ка Вечности, али је врло важно истаћи да без Цркве, питање како бисмо се и у којој мери као народ одржали ван отаџбине. Црква нас је управо сачувала кад нисмо ни имали државу, током османлијског ропства, или као мањину у Аустроугарској. Примера ради, у време када су Срби у Угарској били фактор, у Сент Андреји је било потребно изградити преко 20 цркава. Данас, када у граду скоро да и нема Срба, активна је само једна. Где нема Срба, нема ни цркве. О томе добро треба да размисле сви Срби који наш национални идентитет траже ван СПЦ.

Све то се данас најбоље огледа у Црној Гори. Од регионалне тј. географске поделе, као једине поделе између православних Срба који су живели у две српске државе до 1918. године – дошли смо до фалсификоване заставе, химне, језика, писма, нације и историје (која би најрадије да избрише поменуту годину). У таквој реалности, Црква је последњи бастион и последње уточиште, зид и филтер свим историјским лажима и фалсификатима. 

С друге стране, у Цркви као наднационалној, васељенској и саборној институцији, најпре надилазимо свој национ, своје порекло и племенску припадност постајући део породице која не познаје пол ни боју коже; али истовремено као припадници Српске цркве и народа који се кроз историју изборио за своју помесну и народну патријаршију, на најлепши могући начин негујемо своје порекло и народну припадност. Управо је Црква, са својом хералдиком, символима, предањима и обичајима као нико други уткана у срж нашег народног бића. 

Наравно то не значи да су у Српску цркву позвани само Срби. И ту не треба падати у замку. За мене, као Србина, једнако су отворена врата православне цркве у Пољској, Албанији, Грчкој или Русији. Свугде где је православна евхаристија. Национални префикс одређене патријаршије јесте само географска и историјска одредница једне помесне цркве. На исти начин, врата Српске православне цркве у Србији или ван ње, отворена су за све Албанце, Словаке, Мађаре, Русине и друге који су православни, или то желе да постану ("Идите, дакле, и научите све народе крстећи их у име Оца и Сина и Светога Духа." (Мт 28, 19).

Бити Србин (или припадник неког другог народа), али на првом месту бити православни хришћанин, и увек између та два тражити меру и симфонију, јер у супортоном свако пренаглашавање води крајностима, екстрему – једна етнофилетизму (пренаглашавање националног) а друга "црквеном" пацифизму (самопорицање истог). Симфонија којој треба да тежимо оличена је у символу двоглавог орла – споју вере и нације, цркве и државе, патријарха и владара, две главе једног тела, символ којег су наши преци тако мудро наследили од Источних Ромеја. И уколико погледамо историјске околности, мера нашег народног спасења и препорода, биће онолика колико се будемо држали тог хришћанско-народног пута. Свако скретање са њега, завршаваће у амбисима безбожништва тоталитарних идеологија, које нити знају за Бога, нити за човека маре.

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.