Пређи на главни садржај

О црквеној „реформацији“

Отац Јован Рапајић, један од најистакнутијих теолога у Богомољачком покрету, често је полемисао у православној штампи тог времена о разним црквеним темама, од којих су многе актуелне и данас. Ово је један одговор заговорницима црквеног реформаторства, које је и данас као и тада, присутно у нашој Цркви.

''Нама су непотребне реформе из простог разлога што немамо шта реформисати. Шта да се реформише, кад је све деформисано? Реформа већ претпоставља постојање извесне форме. А постоје ли облици православног и еванђелског код нас? И где су? И колико их је? Много паганског у нашем народу, много староадамског у нашој Цркви. Мало православствености, црквености, Еванђеља. Треба прво постати православан, христоносан. Треба прво уобличити - формирати - чисту православну мисао, чисти православни дух. Све снаге Православља пробудити, дати им замаха, узлета, раста. Тад - шта тад? Тад ће се тек увидети да је Православље дело Вечнога и да је прече Православље формирати него реформирати...
Жалосно је то: ми још нисмо хришћани а хоћемо да реформирамо Хришћанство! Само светитељ и христоносник има то право. У својој кући слободан је да мења распоред ствари, намештаја, поретка. А од кад се то наш писац успео у светитељске рејоне, у домове Оца Небесног? Његов глас долази са земље, из низина земаљских. Не одозго, са висина станова Оца Небесног. 
Доста је, међутим, било тог идентификовања сталежа са Црквом, и потребама сталешким са потребама Цркве. Доста су ''хришћани'' прекрајали Хришћанство према својим нагрдностима. Доста су ''православци'' дотеривали Православље према својим осакаћеностима. Треба да се већ једном уздижу они Православљу а не Православље да спуштају до ногу својих, до испод ногу својих. Доста се Православље срозавало до човека, до испод човека. Доста.''

У наставку чланка, отац Јован Рапајић, тада још студент, говори конкретно о књизи архимандрита Петронија Трбојевића, али његове речи применљиве су и на стање данас. Ово су речи о људима који у Цркву улазе уносећи личне амбиције, одредивши своју мисију у Цркви, уместо да допусте мисију Цркве у свом животу. Такви револуционари и реформатори, могу се наћи и међу расколницима и зилотима, али и међу онима који су у одређеним елитистичким црквеним круговима, који на своје деловање у Цркви гледају политички и пословно, уместо кроз служење Христу. Таквих амбициозних личности у Цркви ће, нажалост, бити увек, а тадашњи студент теологије Бранко (касније Јован) Рапајић овако раскринкава њихове мотиве:

''Сада имамо пред собом другу књигу о реформама црквеним. Лепо технички опремљена, на лепој хартији лепо штампана, и - види се - лако и лепо писана. (...) оно битно што је и написало ову књигу:његову надувану теславштину, по којој је он и дошао до самоуверености да има замашну мисију у нашој Цркви, као што је и његов рођак извршио велику мисију у науци. 
Ову књигу је писао онај који је као дете ''путовао и по 130 километара до прве железничке станице'' само да би ''свршио сву школу''. Таква воља и таква једна просто вулгарна амбиција, разумљиво је, да се не може скрасити у архимандритству и настојатељству једног манастира, и она, та иста воља и та иста вулгарна амбиција, иживљује се преко ових све разрешујућих књига. Наслов књиге је за ''педесет од сто'' православан: само у нашем слободарском Православљу могућа је оваква анархија. Ко би се усудио, на пример, код католика да пише о реформама црквеним? (...)
И када наш писац каже, у одељку где пледира за увођење клупа у цркву, да је ''православље у догмама а не у клупама'', тога истог часа он, овом својом књигом, показује колико неистине има у тој поставци: Православље тако схваћено - само у догмама - може се изиграти и изневерити, и наш га писац, тако, сваког часа изиграва. Православље је у духу, и поглавито у духу, у једном особеном духу. Из тога духа православног, једном непрекратљивом нужношћу, и произашла је сва структура црквена, сав поредак и начин живота, сва величанствена архитектоника, типикон, све јектеније, литургије, бденија, стајања, клечања, воштанице, иконостаси, постови, молитве па и ''наше црквено пјеније - сувише заплетено и тешко'', ''погрешан календар'', несрећа у ''недостатку катихизације''. (...)
У замраченим хоризонтима данашњице плодови су тога наивног оптимизма прошла два века. Ми не можемо очекивати спас од спољних, механичких, структуралних измена. Спас је у духу. Зашто правити степенице за слабуњаве, за оне које хвата вртоглавица на висинама - несвестица од дубина? Нека ојачају. Кога привлаче висине и широки непомућени хоризонти савладаће стрмен и непропут. Ојачане душе, срца и ока, успеће се. Не Православље чинити људским, већ људе православним. Одбацити свако прилагођавање, то је посао црва, зечева и лисица. Не ићи у збрканост. Презрети све уступке, компромисе, конвенције, златне средине. Боље и ђаволски бити свим бићем, него и Божији и мамонски у исти мах. Треба знати Христово постављање: Бог или Мамон. Бог или Свет! Не може човек служити и једном и другом. Не сме.
Наш писац хоће да на ''скромном темељу предака изградимо облакодер''. Колико ту има потцењивања светитеља, градитеља и отаца наше Цркве, а колико прецењивања самог себе! Зар је наша Црква ''скромни темељ''? Зар убоги и немоћни а не грандиозни? А изградња облакодера (колико ружноће у себи има ова реч, неко је тачно приметио), то је изградња вавилонске куле, покушај да се обједини несједињиво - Православље и свет - покушај који се увек мора свршити распадањем, било да мноштво бића постане и мноштво живота, језика, тумачења, вера; било да једно биће од мноштва састављено - злата, сребра, гвожђа, земље - као у сну цара Навукодоносора - буде срушено.''

Отац Јован Рапајић и његов рад и живот, данас су у црквеним круговима јако мало познати. Овај монах, кога је због надахнутих говора, Владика Николај видео као свог наследника, био је јако важна личност у теолошким круговима наше Цркве, писао је чланке за истакнуте теолошке листове, држао говоре на окупљањима богомољачког покрета... Прошао је битољску богословију, на којој му је предавао отац Јован Максимовић (свети Јован Шангајски), теолошки и духовно се уздизао уз духовне горостасе тога времена, а о данима у Македонији писао је доста касније свом куму: ''Све бих богословије укинуо - кад би мене питали - оставио бих само битољску. Факултет бих укинуо. Заменио бих га духовном академијом. И њу бих у Битољ ставио. Јер атмосфера је главно!''

Са почетком Другог светског рата, пришао је Равногорском покрету, а код њега се причешћивао и исповедао и сам генерал Дража Михаиловић. Током рата отац Јован боравио је у манастиру Враћевшница, на падинама Рудника. Отац Јован био је један од покретача Верско-идеолошког одсека у ЈВуО. Сматрао је да је неопходно духовно уздизање војника, јер су до њега, као и до Драже, све чешће долазиле вести о неделима које су почињавали неки од припадника равногорског покрета. 

Када је Црвена армија продрла у Србију, верско-идеолошки одсек Врховне команде налазио се у манастиру Каленић, у коме је био и отац Јован Рапајић. Он доноси одлуку да се придружи повлачењу националних снага преко Босне. Ту га је сачекала и мученичка смрт.
Заједно са својим пријатељем Михаилом Ћусићем, доктором богословља, ухапшен је од стране ОЗНА-е, по доласку у Босну. Били су у својеврсним ''кућном притвору'' код једног свештеника у Фочи, одакле су на превару одведени у сарајевски затвор. Ту им се накратко губи сваки траг, а касније се сазнало да су стрељани од стране комуниста. Сведоци су касније испричали да су њих двојица сами себи копали гробове. Том приликом, један од стражара рекао је оцу Јовану: ''Ајде, попе, копај! Сад ће ти судити ово'', показавши на своју пушку. Отац Јован је тада извадио крст рекавши: ''Ово ће судити и теби и мени и целој Васељени!''. Пролазници су затим одмах удаљени, а убрзо се чула рафална паљба, после које је српска Црква добила још два мученика. 
Свештеномученик Јован Рапајић канонизован је 2005. године, и придружен је саборном празновању мученика дабробосанских и милешевских, који се прославља 11. јула.

''Иза историје стоји инсценатор историје: сатана. Њега све више заборављају, све мање помињу,. Пријатно је и здраво, и само за данас и сутра, не видети, не хтети видети, да је историја бачена на црни план, и да сва упињања да се дигне са тог свог основаног трагичног плана нису помогла, и неће помоћи, док год буде историје. Јер историја је везана нераскидиво за сатану. Она је дух и оваплоћење сатанско. Она је сва противљење Богу и вољи Божијој, апостатска још у својој алфи. И постала је не по вољи Божијој него по вољи сатанској, мрачној, разделитељској, погребној.''

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.