Пређи на главни садржај

Прва аљаска светитељка

У широкој тишини аљаске тундре, матушка Олга рођена је 3. фебруара 1916. године. Њено име на језику Јупика било је Арсамкук — име које значи ниска, скривена, неукрашена — попут семена тихо посејаног у земљу. То име је пророчки обележило њен живот, јер није живела у хвалисању или слави, већ у смирењу, побожности и љубави.

Од детињства је била обликована и земљом и Црквом. Њене руке су училе древне вештине жена народа Јупик — шивење, кување, припрему хране за зиму, подизање деце и бригу о дому. Али њену душу обликовала је божанска благодат која је на Аљаску дошла са православним мисионарима из Русије. Вера Светог Германа и Светог Инокентија пустила је корене у њеном селу — и у њеном срцу. Породични живот, смене годишњих доба и црквена богослужења били су уткани заједно, стварајући у њој нераздељиву одежду земаљског служења и небеске чежње.

Удала се за Николаја Мајкла, сеоског трговца и поштара, који ће касније бити рукоположен у свештенички чин. Временом ће постати позната не само као Олга, већ као Матушка Олга — мајка тринаесторо деце и духовна мајка читавог села. Тиха, блага и снажна, постала је стуб топлине и благодати у Кветлуку.

У култури Јупика, назвати некога „истинском личношћу“ — ella tanqilria — највећа је похвала. То значи живети у складу са земљом и са другима, не уздизати се изнад других, већ дубоко слушати, тихо радити и носити бремена других као своја. Матушка Олга била је управо таква личност. Није проповедала. Није се хвалила. Једноставно је живела таквом добротом да је ни земља, ни људи, ни Црква нису могли заборавити.

Након удаје за Николаја Мајкла, Олга је прихватила не само одговорности жене и мајке, већ и свети позив матушке (код нас попадије прим. прев.) — свештеникове супруге, помоћнице не само своме мужу него и читавој Цркви. Када је Николај рукоположен и почео да служи као свештеник у храму Светог Николе у Кветлуку, она је постала тихо срце те парохијске заједнице.

Подигла је тринаесторо деце у скромним условима и са дубоком љубављу. Њен дом је био отворен, њено срце још шире. Гостољубље је пружала не као чин представе, већ као начин живота. Било да је шила топлу одећу за потребите, пекла просфору или тешила ожалошћеног суседа, све је чинила без самоважности. Била је позната по томе да никада није повисивала глас и да је, као многи старешине народа Јупик, поучавала не грдњом већ примером. Они који су долазили у њено присуство често су осећали како их обузима тишина, као пред тихим пламеном.

Њен живот подсећао је на свете жене из Светог Писма. Попут Тавите (Дорке) из Дела апостолских, била је „пуна добрих дела и милостиња које је чинила“, а попут Пресвете Богородице, чувала је тајне живота и Бога у своме срцу. Одеваше наге, хранише гладне и помагаше доношење новог живота на свет. Као бабица, пратила је жене кроз опасности и благослове порођаја; као саветница, слушала је оне који су тихо страдали, нарочито жене које су претрпеле насиље. Њено присуство било је мајчинско, неосуђујуће и дубоко исцељујуће.

Иако је живела у земљи дугих зима и тешкоћа, сама је била извор топлине. Њен свакодневни живот — обележен молитвом, трудом и служењем — постао је скривена жртва Христу. Они који су је познавали памте је не по говорима или јавним делима, већ по истинитости њеног присуства. Увек је била ту — тихо се молећи у цркви, слушајући без прекидања, носећи бремена без тражења захвалности. У очима света није била велика. Али у Царству Божијем, где је смирење величина а последњи су први, она је ходила са светима.

Године 1978. светој матушки Олги је дијагностикован рак. До тада је већ проживела пун живот служења и љубави. Ипак, као и код многих светих, њено последње поглавље постало је најсветлије. Није се жалила. Није тражила сажаљење. Болест је носила са истим смирењем и тихом снагом која је обележила читав њен живот.

Када лекари више нису могли да помогну, није очајавала. Наставила је да нежно служи онима око себе, чак и када јој је тело слабило. Њена деца и комшије памте да је остала мирна и добра, без горчине и страха. Њена болест постала је крст, и носила га је без роптања.

Дана 8. новембра 1979. године, упокојила се у Господу, окружена породицом у свом дому у Кветлуку. Њена смрт, као и њен живот, није била гласна нити драматична — али је била праћена чудесним знацима који су открили скривену светост коју је носила.

Иако је била дубока зима и земља окована ледом, замрзнута река је омекшала и лед се разбио, омогућивши чамцима из оближњих села да доплове — чудо времена и температуре које нико није могао да објасни. Птице су се појавиле на небу, иако је давно требало да одлете на југ. Кружиле су изнад села, као да сведоче. Ожалошћени су се окупили не само из Кветлука, већ и издалека. Народ је знао — без икаквих речи — да је једна светитељка отишла у вечни покој.

Када је почело опело, у ваздуху је владала тишина, она врста свештеног мира која често прати упокојење светих. Присутни су плакали, не од очаја, већ из страхопоштовања. Мајка, матушка, исцелитељка и пријатељица била је узета од њих — али је небо примило тиху душу, украшену благодаћу скривене љубави.

Од тренутка њеног упокојења, народ Кветлука почео је да је памти не само са наклоношћу, већ и са побожношћу. Говорили су о њеној доброти са захвалношћу, а о њеној тишини са дивљењем. Њено име се шапутало у молитвама. И временом, те молитве су почеле да бивају услишене.

У деценијама након њеног упокојења, сећање на Матушку Олгу није избледело. Напротив, њено присуство се продубљивало. Почеле су да круже приче — најпре тихо, а потом све шире — о сновима, виђењима и исцељењима. Жене у невољи осећале су њену близину. Жртве насиља говориле су о утехи коју су добијале у сну. Породице притиснуте жалошћу почињале су да се моле Матушки Олги као вољеној старици или мудрој баки. И она је одговарала.

Многи су почели да верују да она није била само побожна жена, већ светитељка — да је Црква тихо примила на небо заштитницу страдалних, утешитељку ожалошћених, мајку онима без мајке. Њена слика почела је да се појављује у иконостасима и кутковима за молитву, а верни су почели да траже њено заступништво.

Затим, у новембру 2024. године, четрдесет пет година након њене смрти, Црква је приступила откривању њених моштију. То је био свети чин, извршен са молитвом и страхопоштовањем од стране свештенства и верног народа окупљеног у селу Кветлук. Дан уочи тога, мећава је готово онемогућила путовање. Али јутро откривања донело је разведравање, ветар је утихнуо, а сунце је засијало — као да је сама творевина направила пут.

Када је ковчег подигнут из смрзнуте земље и са поштовањем отворен уз читање Јеванђеља, откривено је нешто што је тихо потврдило светост. Њене кости имале су златну, медену боју, често повезивану са моштима светих. Њена марама, касп’ак, и венчани вео — одежде ношене у молитви, служби и љубави — остали су чудесно очувани. Те свете одежде стајале су као неми сведоци живота обученог у смирење и благодат.

Није била пронађена потпуно нетрулежна у спољашњем смислу, али је присуство благодати на њеним моштима било неоспорно. Њена светост није била у спољашњим чудима, већ у тихом преображењу живота живљеног у потпуности за Бога. Није била узвишена у свету, али је сада Црква сагледала да је прослављена на небесима.

Почели су да долазе ходочасници. Молитве су се умножавале. Иконе су сликане. И верни широм земље — од тундри Аљаске до пустиња Аризоне, од православних срца Русије и Украјине до малих мисионарских капела широм Северне Америке и Канаде — почели су да је призивају као Свету матушку Олгу, праведну мајку и чудотворку Севера.

У сваком покољењу Бог подиже Своје свете — оне који не живе за себе, већ за друге, и чији су животи преображени љубављу. Неки су пророци. Неки мученици. Неки подвижници, епископи или мисионари. А неки, попут Свете Олге Кветлучке, јесу мајке чија је светост уткана у ткиво свакодневице: у тихим молитвама, у хлебу печеном с љубављу, у одећи шивеној за хладноћу, у једноставним, невидљивим делима милосрђа која одјекују у вечности.

Живела је повучено, а сада се њено име изговара у саборним храмовима и капелама, у селима и домовима, у шапутаним молитвама и радосним химнама. Није студирала богословље, али је живела теологију Оваплоћења: да је Бог узео тело и настанио се међу нама, и да светост није резервисана за изабране, већ сија у свакоме ко живи у Христу.

Превод: Смрт свету

У новембру 2024. њене мошти извађене су после тачно 45 година од упокојења док је чин канонизације обављен у јуну ове године. Име Св. Олге Аљаске уписано је у Диптих Светих Руске цркве са датумом прослављања 14/27. октобра.

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.