Пређи на главни садржај

Како је Руска Загранична Црква основана у Србији

Године 1917. убиством царске руске породице Романов, на власт долази безбожничка идеологија бољшевизма. Многи Руси, спашавајући своје животе, убрзо су напустили своју отаџбину. Међу њима, велики број владика и свештеника уточиште је пронашао на територији Краљевине СХС, најпре залагањем витешког краља Александра I. Руска црквена емиграција схватала је да је немогуће одржати везе са Московском патријаршијом, која је нужно била под контролом нове власти, али да је исто тако било неопходно организовати богослужбени живот за хиљаде Руса у расејању. Предвођени митрополитом Антонијем (Храповицким), управо на територији југословенске краљевине, тачније у Сремским Карловцима, 1921. године оснива се Руска Загранична Црква, која се и именом одређује да она остаје руска али ван граница (поробљене) Русије.

Придошли клир али и мноштво верујућих, унели су нови живот у богослужбени ритам СПЦ. Њихов долазак решио је проблем недостатка квалификованих наставника те Православни богословски факултет 1920. са пуним капацитетом отпочиње свој академски рад при Универзитету у Београду.

„Отпочињању наставе теологије на Универзитету пресудно је допринео долазак руских доктора теологије, међу којима је било и професора духовних академија, у Краљевину Срба, Хрвата и Словенаца у првом таласу емиграције након бољшевичког револуционарног преврата (Александар Доброклонски, Теодор Титов, Михаил Георгијевски, Александар Рождественски, Николај Глубоковски).“ (извор: https://bfspc.bg.ac.rs/fakultet/istorija)

Ново напредовање бољшевика, овога пута ка Југославији, и неминовност победе комуниста, изместило је седиште Цркве најпре у Минхен, где је било све до 1948, када се сели у Њујорк, где је остало до данас. Управо у Њујорку, на Семинарији и манастиру Свете Тројице, основаној 1948. у Џорданвилу, ни дан данас се не заборавља доброчинство братског српског народа и краља Александра I. Сваки пут, приликом службе за упокојене, најпре се помињу патријарх српски Варнава и краљ Александар.

РЗЦ је самостално деловала све до 17. маја 2007. године када је поново канонски сједињена са Московском патријаршијом. Један од кључних услова било је задржавање аутономије за епархије ван Руске Федерације али и канонизација Романова за свете мученике.

У Сремским Карловцима, на капији двора сремских епископа, стоји табла која чува сећање на митрополита Антонија и први Сабор светог синода Руске Заграничне Цркве, одржаног на том месту између 21. новембра и 2. децембра 1921. године.

Надамо се да ће наш текст, у светлу стогодишњице оснивања РЗЦ, подсетити на братске хришћанске везе али и подићи свест да су на територији једне мале Србије, настале чак две православне Цркве – Српска у Жичи/Пећи и Руска Загранична у С. Карловцима.

РЗЦ у Београду, априла 1927. године. Други по реду доле с лева, генерал Врангел (сахрањен по сопственој жељи у Руској цркви у Београду)   и до њега са десне стране митрополит Антоније (Храповицки).

РЗЦ у Београду, априла 1927. године. Други по реду доле с лева, генерал Врангел (сахрањен по сопственој жељи у Руској цркви у Београду) и до њега са десне стране митрополит Антоније (Храповицки).

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.