Пређи на главни садржај

Труди се да ближњем не даш повода за грех

„Док су два ученика Светог Киријака Отшелника ишли кроз пустињу ка свом учитељу, учинило им се да у даљини виде неког човека. Помисливши да се ради о неком од пустињака, пожурили су ка њему, али се човек сакрио у пећину. Уплашивши се да су видели демона, кренули су да се моле, да би након молитве дошли у пећину и изнова дозивали. Одговорио им је женски глас, тражећи од њих да оду, јер немају шта да чују од ње. Ипак, ова два монаха осташе упорни, представише се као ученици Киријака Отшелника и затражише да чују ко је подвижница коју су пронашли. Она им се представи као Марија, и исприча да је некад била читач псалтира у Храму Васкрсења у Јерусалиму. Ипак, како је била веома лепа, многи су долазили у искушења због њене лепоте. Схвативши да верницима причињава искушење и уводи у греховне помисли, једне ноћи наточила је воду и набрала корпу боба, и повукла се из Јерусалима у пустињу. У Сухијској пустињи, где су је пронашли, провела је 18 година, а да јој није нестало ни боба ни воде.

Након што су ученици испричали Светом Киријаку о скривеној подвижници коју су Божијим Промислом пронашли, он захвали Богу на овоме и посла их назад до ње. Дошавши до пећине, ученици су пронашли њено упокојено тело из кога је пећину испуњавао миомирис.“

Након што сам прочитао ово кратко, али веома упечатљиво, житије Свете Марије Палестинке, у глави ми је одзвањала реченица једног монаха: „Трудити се да не даш другоме повода за грех!“

Сама реченица, чак издвојена од целокупне претходне приче, остала ми је урезана у размишљањима и постала основ за даље сагледавање личне огреховљености. Када јој се придодала реченица Владике Николаја из житија Свете Марије Палестинке: „Да не би била повод греха других људи, Марија се удаљи у пустињу“, схватио сам колико је у односу на овај пример модерно човечанство, али и савремено хришћанство на погрешном курсу.  

Да је свет на супротној страни од примера светитеља – није ништа ново ни необично. На овом примеру се више него јасно показује колико основа функционисања овог света противречи поступку светитељке. Људи добро знају оно што Црква јасно поручује – грех је људска слабост. Ипак, разлика између света и Цркве је што Црква жели да нас учини слободнима, а модерном свету требају робови. А како лакше загосподарити човеком него „навући га“ на неки грех, порок, страст? Као што су људи у Јерусалимском храму били занесени Маријином лепотом, свет нам пружа своју лепоту и уживања. За разлику од Марије, која се повукла у пустињу да не би појачавала страст код људи и тиме их увела у зло, свет још више појачава завођење и нашу привезаност за његове лепоте. Марија није желела да људе учини робовима њихове страсне жеље за њом, док нас модерни свет учи да само на такав начин придобијамо људе. Завођење других до потпуне зависности протеже се кроз све – од међуљудских односа, до маркетинга и трговине. Потребно је само имати то што ће бити несавладива страст другог, и учинио си га својим робом; емотивним, финансијским, физичким.  

Дух овога света потпуно је супротан хришћанском учењу, али, кроз ову причу себе могу разобличити и многи људи који се труде да живе хришћански.

Много је хришћана који се труде да пренагласе или идеализују своју жртву. Тако многи падају у прелест чинећи на силу себе жртвом понашања других, стављајући се на силу у положај пораженог, потлаченог, намученог, тако аутоматски стављајући другом етикету тиранина и мучитеља. Самозадовољно се наслађују наводном жртвом, која пак не користи ни њима, ни другом. А жртва која није на корист других не може се назвати хришћанским подвигом већ – мазохизмом. Мазохиста чинећи зло себи, управо и другоме чини зло, и тако се не уподобљава Христовој жртви, већ упада у шаблоне овог света, лицемерно глумећи своју улогу.

Страдање јесте основа хришћанског живота, али не празно, бесмислено страдање, већ жртва за другог, како би се на тај начин жртвовали за самог Христа. Христос није само трпео страдања, већ је на себе преузео грехе других. То је истински идеал жртве. Он није страдањем наметао људском роду кривицу већ даровао искупљење. Ако наша жртва ствара кривицу нашем брату, је ли она угодна Богу? Или је то (квази)хришћанска себичност – „важно је да се ја спасим“?

Бити спреман да страдаш за ближњег, да преузмеш његове грехе (уместо да му их намећеш), да као Христос у Суботу сиђеш у Ад и страдаш због греха своје браће; састрадавати са братом а не страдати због њега; плакати због греха другог а не гордити се својим врлинама – то је хришћанска Љубав! Све друго је глума, позерај, прелест и лицемерје, тј. „љубав“ која остаје у духу овога света, а само споља обучена у хришћанску форму.

Коментари

  1. "Ако наша жртва ствара кривицу нашем брату, је ли она угодна Богу?"
    U odnosu na brata, nasa zrtva moze biti njemu nezgodna, ali Bogu ugodna. Jer mudrost ovoga sveta je ludost Bozija. Ako se rodi krivica kod brata naseg, to je zbog glasa njegove savesti. A bol, stecen, zbog zrtve koju je nas brat ucinio, jeste pomocnik nasoj savesti, pomoćnik na putu ka preobrazenju u obozenje.
    Jer put nas, je Hristos, a on se gadio i ljutio na sve sto nije od Boga, koliko god ljubavi bilo.( seti te se Hrista kada ucenicima svojim govori kako se blizi trenutak njegove smrti i, sta oni govore njemu, a sta on njima.)
    U ime Oca i Sina i Svetoga Duha, Amin!

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.