Пређи на главни садржај

Суочавање са заборављеним грехом

Мирно предвечерје у манастиру. Након вечере, седели смо још неко време и разговарали са игуманом испод трема, уживајући у пријатној температури после пакленог дана. Ја и један брат, који је тих дана био гост у манастиру, одлазимо да оперемо остатак судова па да се лагано разиђемо. Светлост и звук аутомобила који се управо паркира, подсећају ме је да нам је отац рекао да вечерас долази на преноћиште једна породица. Отац, мајка и два синчића празне гепек. „Помаже Бог!“ – лице овог човека изгледало ми је невероватно познато! Након тренутка збуњености, понео сам ствари и другару пренео утисак о томе да ми је овај човек однекуд познат.

Следећег дана, јутрење пред литургију се приводило крају, и мала црква лагано се пунила народом. Човек који је стигао синоћ ушао је мало пред почетак и стао близу мене. Још једном се загледах у њега и сећање ме врати четири или пет година уназад...

Тада још нови, швајцарски воз, јурио је јужном пругом наше земље. На самом крају воза, групица момака додаје се флашама пива и галами сабирајући утиске са синоћне свирке. До повратка у свој град има још времена, а неке је већ сустигао сан и нервоза. После неког времена, појавио се и кондуктер са јасном намером коју је одмах нагласио – сви морамо да купимо карте. Категоричко искључивање могућности за договор ме је разбеснело. Креће свађа у којој сам, заправо, једини учесник само ја. Што је кондуктер био мирнији и јаснији у свом захтеву, мој бес је био јачи. На следећој станици воз не креће, чека се да изађемо. Док ми кондуктер мирно објашњава да је најнормалнија ствар да свако плати вожњу, ја се, полазећи од свих неправди у друштву, не заустављам на њима. Крећем за њим са невероватним изливима беса, псовкама и клетвама. Након што је мирно одгледао мој перформанс, а другар на крају платио карте за остале од нешто уштеђевине, кондуктер је наставио својим послом а ја се вратио на своје место да варничим током целе вожње.

Да ли је то човек који овог јутра стоји поред мене на светој литургији? Након службе уследило је послужење, и након што се разишла гужва, остао сам да сакупим судове, и надао се да ћу разрешити своју дилему директним питањем. Разрешила се сама! Док сам прао чаше, покренуо се разговор са игуманом, где је човек који ми је био познат почео са причом како 15 година ради на железници, као контролор и кондуктер. Остављам судове и седам до њега. Упадајући у разговор, рекох му како га познајем. Погледао ме је, не превише изненађено, али ми је било јасно да ме се не сећа. Испричао сам му до детаља наше упознавање...

– Моја перспектива је била таква да је воз за мене тих година био оличење слободе. Он је сиромашном клинцу из провинцијског градића био контакт са светом, могућност да се прође оно што ти је унапред ускраћено. Искрено, ја сам на све такве расправе гледао као на „рат са системом“ који нас је довео до тога да будемо ограничени мизерним финансијским могућностима. Ја сам вероватно и тебе гледао као представника тог система, а себе и своје другове као борце за правду против система који нас терорише и гуши. То је тад била моја перспектива, зато сам тако поступао. Нисам се ја свађао с тобом, већ са визијом у својој глави.

Видео сам да ме је разумео. Ни једне секунде ме није осудио. И поред овог „оправдања“, и поред јавне исповести, и поред свести да ми је Бог пружио прилику да се лицем у лице суочим са самим собом, својом прошлошћу и фрустрацијама које и даље чуче у мени, није било лако да га погледам у очи.

Звоно је означило да је ручак спреман и лагано смо се премештали у трпезу. Кондуктер са породицом сео је преко пута мене. Током ручка, једва сам суздржавао сузе. Поглед сам приковао за његова два преслатка синчића. Васпитани и доброћудни додавали су један другоме парчиће хране. Да, то су деца коју сам пре пар година псовао на најгоре начине. То су деца коју сам клео и желео им најгоре, не због 500 динара, већ због „правде“. Ето, сада за ручком уживам у својој праведности, најтежим напорима скривајући сузе. Чекам да игуман удари у звонце, да излетим напоље, те маском и зујањем тримера сакријем плач.

Ипак, планови су били другачији. Кренули смо да заједнички затрпамо неки канал, па сам остатак дана провео у братском разговору са њим. Причали смо о свему, духовном животу, манастирима, возовима... Нисам приметио када је прошао дан. Алудирајући на моју тетоважу воза, рекао ми је да га се, кад је погледам, сетим у молитви. „Не брини, ја тебе не могу да заборавим“, рекао сам му док смо их испраћали.

Мучнина је остала, али парадоксално повезана са радошћу. Његов искрени опроштај и братска љубав учинили су да се осећам и боље и горе. Знам да данас не бих поновио ништа слично, али знам и колико смо склони компромисима са Христом. Ако себе сматрамо Христовима, онда не постоји оправдана мржња према било коме, ма чега тај човек био представник. Сваки човек у себи носи своју причу, и под коју год га етикету ставили – он пре свега у себи носи Христа! Јер ако у Христа верујемо, онда је и ово наше вјерују. И ниједна земаљска верзија „правде“ – револуционарна, политичка, идеолошка, навијачка или ма која друга подељеност – не сме нам бити изнад човека, оног за кога је Христос страдао и онога ког Христос воли.

Из данашње перспективе, тада уверен да сам био на исправној страни, вређао сам човека само зато што је савесно, са страхом Божијим, обављао свој посао. Вређао сам дечицу са којом се пар година касније играм у манастирској порти. Ставио сам свој умишљени идеал испред човека, и дубоко био уверен да сам ја на исправној, да не кажем – а тако сам мислио, знам! – Божијој страни.

Покајање у сузама јесте својеврсни Божији дар нама грешницима. Ипак, такво гађење према самом себи никоме не бих пожелео да осети. Наравно, све је то лакше, чак и радосно, када схватимо да је изнад свих наших прљавих односа, болесних фрустрација и комплекса, фанатичних визија – Господ Исус Христос. Да нас Он и такве грли и сједињује на најдивнији начин у својој Цркви. Због тога знам да све има смисла и да ће, уз наш мали напор, Светлост Христова разорити сву таму и мржњу у нашим срцима.

Коментари

  1. Овакво нето сам и очекивао.Настави.

    ОдговориИзбриши
  2. Predivno. Primer kako Bog radi u nasim u srcima. U svetu punom lazi , obmana, o slobodama koje treba stalno osvajati. Ovo je istinska pobuna protiv greha, lazi ovoga sveta. U Hristu je jedina prava sloboda , istina i zivot. Nastavite sa ovim predivnim pokretom, da mnoge duse se pobune protiv ovosvetskih lazi, i prihvate Hrista. Bog vam pomogao i blagoslovio vas.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.