Пређи на главни садржај

Вера у епрувете - Монах Арсеније (Јовановић)

Вера у епрувете, асепсоле, детерџенте... Да ли нам је дошао крај?

Изгледа да присуствујемо најтежем паду вере код хришћана у целом свету, а и код нас Срба.

Нема нама више нашег Павла, сићушног мршавог пешака, нашег малог, а великог, патријарха Павла. Да нам је сада он жив, отворио би врата на свим црквама да може што више народа да уђе и стане. Напунио би и изнео што више Путира да се што више народа причести. Наложио би, као што је то и радио, општенародне постове, организовао би молитве и молебане, литије кроз села и градове, на путевима и трговима.

Да је нама сада наш Николај жив, наш чудесни огњеномолитвени Свети Николај Охридски и Жички и Лелићки, сакупио би све искрене православце, којих још увек има, и то их доста има, па би се по сву ноћ певале Богомољачке песме и беседиле приче из живота о сили, чудима и лепотама Божијим, по црквама, парохијским домовима и кућама. Па би се ишло по школама, болницама, фирмама и јавним установама, по затворима, полицијским станицама и касарнама, и свуда би се узносиле молитве и све би се кропило Светом Водицом.

Да је нама сада наш Јустин жив, наш мали, а велики, преподобни Јустин Ћелијски, наш топло сузеронеће молитвени Ава жив. Тада би сви монаси и монахиње по свим манастирима упалили свеће и кандила, отворили богослужбене књиге и извадили и у руке прихватили бројанице, па би се бдења и сузне молитве узносиле дан и ноћ. Подови манастирских цркава и монашких келија росили би се од суза и зноја од коленопреклоњења и метанија, од Богоугодних молитава за све људе, верне и неверне, добре и лоше, пријатеље и непријатеље, за сав грешни род људски.
Да је нама сада наш Сава жив, наш Богочежњиви, млади, нежни и неговани принц жив, који је своје на дворовима однеговане ноге гонио да иду босе и проливају крв по трњу, стењу и врлетима Свете Горе Атонске, док је као пчела сакупљао духовни мед по испосницама и пећинама светогорским – он би сада са Светим главопосеченим кнезом Лазаром и свим Светим Србима, одслужио Божанствену Литургију, на Врачару у сред Београда, да би громови затресли небо над Србијом и отресли сваког непријатеља и злотвора.

Али нема сада нама нашег Павла, Николаја и Јустина, нема ни Саве ни Лазара, нема више пророка који би нам рекли докле ће трајати ова наша невера.

А нама се умањила вера у Бога и Његова чуда, па смо окренули своја срца и надања у медицину и науку. Па верујемо, и у спас се надамо, у машине, апарате и епрувете, у алкохоле и асепсоле, детерџенте и аеросоле, верујемо да ће да нас спасу рукавице од гуме и маске од пластике и папира!
И премда је и даље, и поред свега тога, главна вест дана – број оболелих расте! – ми и даље верујемо у медије и памфлете.
И наравно, знамо, јер нисмо фанатици, лудаци и јеретици, да је све то Бог дао човеку да буде жив и здрав. Али ако и даље тако тужно будемо заборављали да је оно прво неупоредиво важније и најглавније, а ово друго тек прибор у рукама Божијим, боље нам неће бити.

Свети Павле, Јустине и Николаје, Свети Саво и Лазаре и сви Свети из Небеске Србије, молите се Богу за своју грешну, уневерену и унезверену, али вашу децу из земаљске Србије, да нам се поврате вера, памет и одважност, и да победимо и ову муку, као што смо и све муке до сада побеђивали, са вером у Крст Часни, Пресвету Богородицу и Свесвету Тројицу!
Амин!

Извор: Манастир Рибница - Монах Арсеније

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.