Пређи на главни садржај

Двадесет година од мучеништва Светог Харитона Косовског

Отац Харитон (Лукић) рођен је на Аранђеловдан, 21. новембра 1960. године, у селу Луковачка Река код Куршумлије, у радничко-сељачкој породици, са много деце, а на крштењу добио је име Радослав. Свој монашки пут је започео у манастиру Црна Река, код Рибарића, 1995. године.

гроб Новомученика Харитона, манастир Црна Река
Након две године, још увек као искушеник, премештен је у манастир Светих Архангела код Призрена, који је тада био у обнови. Тако је поново позван да служи својим Светим Архангелима, којима је призван од рођења.

Замонашен је 1998. године, а то је било прво монашење у манастиру Светих Архангела после 550 година! По благослову игумана, помагао је и манастирским суседима, посебно старим и изнемоглим, неуморно улажући целог себе у обнову и живот светоархангелске светиње. Био је кротак, смирен и незлобив, па и пред честим нападима шиптарских терориста којима је био изложен, као што је онај 1. маја 1999. године, када су из аутоматске пушке пуцали на кола која је возио, док је ишао у посету болеснику у приштинску болницу. Био је неустрашив и сталожен у таквим ситуацијама, везујући своје срце за Христа и имајући пред очима ближње у невољи и послушање на које би био призван.

Непосредно по уласку немачког контигента КФОР-а на Косово и Метохију, терористи ОВК киднаповали су оца Харитона, 15. јуна 1999. године, наочиглед НАТО „мировњака“, који нису ништа предузели.

Након више од годину дана трагања за њим, Комисија за ексхумацију несталих и киднапованих Срба пронашла је измасакрирано и обезглављено тело монаха Харитона, 8. августа 2000. године, у необележеном гробу, на гробљу албанског села Тусус код Призрена. Глава оца Харитона још увек није нађена.

Према сведочењу архимандрита Стефана (Миленковића), испредале су се разне приче, а једна која је дошла до оца Стефана и тадашње архангелске братије је и прича једне муслиманке, која је сведочила да је видела како муџахедини играју фудбал са главом „неког попа, са дугачком брадом“.

Према извештају вештака, пронашли су га са распореним стомаком, поломљеном кичмом, ребрима и костима леве руке. Тело је нађено у његовој монашкој мантији и џемперу, а уз њега су пронашли и његову личну карту и бројаницу. Сви докази, као и извештај вештака, предати су истражитељима Међународног суда за ратне злочине у Хагу, који наравно ништа конкретније није предузео, јер се ипак радило о само још једном Србину.

Мученичке мошти, након парастоса у манастиру Грачаница, пренесене су у његову Црну Реку, где је започео свој монашки пут. Тадашњи владика је у беседи на опелу, према речима архимандрита Стефана, рекао: „Оче Харитоне, примили смо те овде као искушеника, сада те примамо као мученика“.

Крв мученичка јесте семе за нове хришћане! Њихово страдање јесте дубоки корен опстанка хришћана на овим просторима. И опет ћемо поновити, да нема мањег народа који је дао више светитеља него наш страдални српски народ.

Иако још увек није канонизован од стране СПЦ, монах Харитон је у народу одавно поштован као новомученик, а забележени су и примери мироточења његових икона. Братији која се вратила у Свете Архангеле, отац Харитон се неколико пута јавио у сну, а не једном су после молитве оцу Харитону, монаси пронашли изгубљену ствар.

Свети Новомучениче Харитоне, моли Бога за нас!

Прилагођено са: svetiarhangeli-prizren.com

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.