Пређи на главни садржај

Робовање стварима

"Читаве генерације проводе животе на пословима које мрзе, само да би купили ствари које им заиста нису потребне."
Борилачки клуб – Чак Поланик

Људи су у предхришћанским цивилизацијама правили кипове, који су представљали њихове паганске идоле и њима се клањали. Нису они волели те креатуре у камену или дрвету - они су се њих плашили. Веровали су да ти кипови имају моћ да контролишу њихове судбине, временске услове, спречавају неприлике, па су им зато приносили жртве како би их умилостивили. Основни покретач њихове вере, дакле, није била љубав, већ страх. И модерни човек данас има своје богове, идоле, којима се клања, такође из чистог страха. Идоли, предмет обожавања данашњег човечанства, су материјалне ствари. Као што су наши пагански преци обожавали своје кипове, модерни човек обожава свој мобилни телефон, аутомобил, нови модел телевизора или компјутера, луксузан стан, скуп намештај... Још је једна сличност у обожавању ствари од стране модерног човека – и он то ради из страха.

Депресија, параноја, стрес, као и све друге психичке болести које постају обележје данашње цивилизације, управо су последица овог страха. До њега је дошло прихватањем наметнутог начина живота као јединог исправног и јединог могућег. Сваки други поглед на стварност од оног који намеће модерна цивилизација, сматра се конзервативним и застарелим. Тај начин размишљања наметнут је преко медија, реклама, емисија, часописа... Градови су окупирани билбордима и рекламама са којих нас гледају срећна и задовољна лица, која модерном човеку постају идеја водиља. Деци се од малих ногу намеће императив успеха, каријере, амбиције, кроз примере им се приказује сва благодат живота успешних и славних, на њих се врши притисак да крену тим путем, а сваки покушај другачијег избора сматра се за издају и пропаст. Са реклама људски ум се бомбардује информацијама о томе шта му је све од ствари потребно да би био срећан. Нови модел аутомобила, још лепши намештај, бржи интернет, телефон са више могућности... А када не може да дође до остварења таквог идеала, стиже депресија, хистерија, породичне свађе, трауме... На површини остају успешни, а они који нису могли да достигну насмејано лице са рекламе падају под притиском цивилизације.

Тако је модерни човек стекао страх од ствари. Радиће по читав дан, пити лекове за смирење увече, гужвати се сатима у саобраћају... Уместо да стиче духовни мир, стиче ''сигурност'', коју му на овом свету гарантују само добра кола или брз интернет. Јурећи за стварима које су му ''неопходне'' за живот, заборавиће да - живи. А број ''неопходних'' ствари стално се повећава. Страх од губитка посла, стагнирања у каријери, смањивања или недостизања лускуза води модерног човека кроз живот. Не воли он ствари које поседује, нити је везан за нову кућу или стан – он се плаши да их не изгуби. Модерни човек робује нематнутом начину живота, који чине материјалне ствари, новац и пословна каријера.

Одговор на овавке вредности модерне цивилизације даје Православље. Оно нуди другачија мерила и вредности, јер Христос се не задобија новцем и стварима, већ искреном вером и чистим срцем. Док је у модерном свету једини начин оставривања као личности грађење каријере и стицање богатства, Православље даје много другачијих и исправнијих начина на које се човек остварује у свету, а ти начини достпуни су свакоме и у ту борбу свако креће са исте позиције. У том остваривању друге људе не гледамо као конкуренте и противнике већ као браћу. Док се у модерном свету човек остварије као индивидуалац, у Православљу је једини начин остваривања у заједници, кроз љубав према ближњима. Тада на исправан начин користимо од Бога дате таленте, и уз његову помоћ радимо на спасењу себе и ближњих. Овакво деловање не ствара бриге и нервозу, већ унутрашње испуњење. Уместо лажне сигурности и ушушканости у комфору, добијамо истинску сигурност, када знамо да је Бог присутан и руководи нашим животом. Духовно благо које стичемо на том путу не можемо да изгубимо, нити да се плашимо да ће га заменити неки нови, бољи модел који не можемо да стекнемо. Тада, када се не плашимо нових ствари са билборда и реклама, заиста смо победили модерну цивилизацију, одбацивши вредности које нам намеће.

Материјално богатство само по себи није зло. Господ је створио земљу и све на њој, да би се човек тиме служио. Створио нам је и разум, како би од онога што имамо на земљи себи живот учинили лепшим. Постоје појединци (па чак и читави народи) који су од Бога добили таленат да стичу и множе богатство. Како ће га они употребити, то зависи од њих самих. Док год стичемо из љубави, то је благословено, када стичемо из страха – постајемо робови цивилизације. Материјалне ствари постоје да би служиле човеку, а не да би човек служио њима. Оне су само средство за достизање циља, а никако не смеју саме по себи да постану циљ. Кроз материјално, ми испољавамо оно што је у нама духовно. Зато уместо махните и хаотичне јурњаве за стварима, бригу о њима треба препустити Оном који нас никад неће оставити без њих, уколико зна да ће нам оне бити на корист. Тада неће бити стреса ни депресије, већ само радости и љубави према Богу и ближњима.

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.