Пређи на главни садржај

Осећај неприпадности (На рекама вавилонским)

Неприпадност је осећај који је бар у неком моменту живота имао сваки човек, у којим год условима, месту или времену живео. Различити су начини којима се бежало од овог стања – од промене животне средине, посла, културе, друштва – до промене изгледа и стила облачења. Ипак, свепрожимајући осећај неприпадности увек је чекао у заседи и свако ко је дубље испитивао своју личност изнова га је осећао, упркос свим животним променама.

Осећај неприпадности у оваквом свету био је окидач за стваралаштво у свим видовима уметности. Управо тако, кроз различите форме, проламао се исти вапај за изгубљеним рајем који је свако доживљавао другачије. За неке су то делови територија, изгубљени завичај, за неке друга држава или систем, за неке породица или особа...

Свето Писмо на разним местима прожето је оваквим дубоким описима стања људске душе. Пророк Јеремија у свом плачу над Јерусалимом описује најдубља стања туге и покајања. Управо овај пророк на најбољи начин описао је дубинску потребу за уметничким изражавањем осећаја:
„али у мом срцу је Његова реч била као распламсала ватра, као ватра затворена у мојим костима. Зато више нисам могао да ћутим, нисам могао да издржим.“

Ове речи најдубље су одражене у још једном делу Светог Писма. У Давидовим псалмима. Речи псалама кроз векове уназад утеха су многим душама кроз сва искушења, прожимају сваког човека и исказивана су у различитим формама — од певница у храмовима, усамљеничким келијама пустињака до рок концерата. Ово показује да богонадахнути Псалми одражавају осећај не само једног појединца или народа, већ сваког човека. Тако је осећај неприпадности описан у чувеном 136. псалму (На рекама вавилонским), који пружа утеху и инспирацију за многе душе које мучи овај осећај.

Вапај и плач израиљских робова у Вавилону одраз је плача сваке душе у овоме свету. Свако од нас је, признао или не, у ропству Новог Вавилона, и само је питање колико жели да му се препусти. Они који нас заробише терају нас да свирамо и да их забављамо. То су тражили Вавилонци од Јевреја, то тражи и овај свет од нас, да се укључимо у свеопшти циркус који нам нуди. Док год имамо шта да понудимо у овом вашару, он ће нас прихватати, а ми ћемо осећати лажну припадност том циркусу.

„Како ћемо певати песму Господњу у земљи туђој?“ (Пс. 136.), – ово је вапај наше душе, коју гази ропство овога света. Јер душа сваког човека створена је за нешто узвишеније од забаве, трговине, преједања, опијања... А туђа земља није ова или она територија, и наше ропство није ропство овом или оном народу или систему. Сваки боготражитељ увек ће осећати да не припада овде! „Јер овде немамо постојана града, него тражимо онај који ће доћи“, каже Апостол Павле. Тако и ми осећамо да коју год државу или место променили, правила су свуда иста. Наше место није овде!

Зато немој да се чудиш када те запљусне овај осећај! Вапај из Вавилона је и твој вапај. Постоје два пута којим се бежи из ропства, један којим су пошли Израиљци клањајући се златном телету након египатског ропства, и други, којим је кренуо Апостол Павле, изабравши једини истински излаз из ропства овога света – Христа!

Зато неприпадност не треба да нам буде повод за чамотињу или агресију ка замишљеним непријатељима, већ стаза ка Царству Небеском и подсетник да је то наш главни циљ и једина права Отаџбина.

Плејлиста са различитим извођењима псалма 136.

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.