Пређи на главни садржај

Доле главе, горе срца!

У недељу 3. маја, СПЦ прославља свога владику и епископа, светог Николаја Жичког и Охридског. Не постоји довољна дуга биографија која би могла да обухвати све оно што нам је мили владика оставио у аманет. Не постоји довољно добар стих, реч или реченица која би била достојна његовог рада и плода. Скромног држања али громовитог гласа, још за живота је проглашен Равноапостолним како је о њему говорио свети Јустин Ћелијски.

То је човек који је, прослављајући Бога, проучавао и излагао своје ставове и о Европи, судбини свога народа, словенског рода, родољубљу, историји, политици. Увек инсистирајући да све поре друштва, наша појединачна и заједничка дела, мора прожимати светосавска мисао. Мисао да нема школе без вере, политике без поштења, војске без родољубља, државе без Божијег благослова.

Његови пророчке речи су и данас веома актуелне, често писане и за наредна поколења а не само генерацију коју је удостојио својим присуством. Речи које и данас дају одговоре на сва наша питања. Како да се исправимо? Којим путем да кренемо? Кога да славимо? Како да се надамо? Како да се кајемо и опраштамо? Речи које указују да није довољно бити Србин, већ је потребна и вера ("Мисионарска писма"). Искрена, неискварена, јака вера - попут Христове Који је несебично страдао за све нас.

Рођен је у Лелићу 4. јануара 1881, месту поред Ваљева. У младости је тешко оболео од дизентерије и заклео се да ће посветити свој живот Богу, ако преживи. Тако је и било.

На Богословији Св. Саве у Београду предавао је философију, логику, психологију, историју и стране језике. Но, то за златоустог Николаја није било довољно. Почиње и са беседама по београдским и црквама широм Србије, предаје на Коларчевом универзитету. Истовремено, објављује у црквеним и књижевним часописима своје текстове и студије о Његошу, Ничеу, Достојевском и другим философско-теолошким темама.

Након стеченог знања на београдској Богословији, своје студирање је наставио у Немачкој, Швајцарској и Енглеској. По повратку из Европе, у својој 28. години, замонашио се у манастиру Раковица.

Његов рад, допринео је и ослобођењу његове вољене отаџбине. Наиме, априла 1915. године Српска влада је упутила владику из Ниша у Америку и Енглеску  ради приближавања ратног стања дијаспори.  Одржавајући предавања у црквама, универзитетима, хотелима и другим установама, борио се за спас и слогу Срба и јужнословенских народа. Захваљујући његовом раду, велики број добровољаца из Америке, не само православне већ и римокатоличке и протестанске конфесије, отишао је на Солунски фронт. По речима енглеског Начелника армије "отац Николај је био Трећа армија" за српску и југословенску ствар. Цела западна интелектуална елита је имала само речи хвале за светог владику која је, "када се вратио у Србију, осетила то као истински губитак" (Church Times 1920).

Падом монархије, ниједна од тоталитарних власти га, као и друге српске родољубе, није штедела. Најпре 1944. заједно са патријархом Гаврилом бива одведен у концентрациони логор Дахау. У послератном периоду, комунистички режим му 1951. одузима држављанство, и забрањује његова дела да се штампају. Своју благочестиву душу предаје Богу 1956. године у Либертивилу, далеко од своје поробљене отаџбине. Његове мошти пренете су 1991. године у његову задужбину у манастир Лелић.

По речима Слободана Јовановића:  с владиком Николајем нестала је једна велика личност из српског националног живота. Он је као књижевник, и као црквени великодостојник, и као национални борац, оставио за собом светла трага.

Нама, његовим синовима, остаје да како нам је поручио пред Господом главе оборимо, а срца уздигнемо, јер је то једини исправни пут, једина истинска побуна, која ће донети коначну победу!
Слава Му и милост!

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.