Пређи на главни садржај

Подхуманизам (философија апсурда) - Јеромонах Серафим Роуз

Садашње доба је, у најдубљем смислу, доба апсурда. Песници и драматурзи, сликари и вајари јасно указују на и приказују свет као неповезани хаос, а човека као дехуманизовани фрагмент тог хаоса. Политика, било деснице, левице или центра, више се не може посматрати као ништа друго до средство којим се универзалном нереду привремено  даје слаби привид реда; пацифисти и милитантни крсташи уједињени су у апсурдној вери у слабе људске моћи да поправе неподношљиву ситуацију средствима која је могу само погоршати. Философи и други, наводно одговорни људи у владиним, академским и црквеним круговима, када се не повлаче иза безличне и неодговорне фасаде уске специјализације или бирократије, обично само рационализују некохерентно стање савременог човека и његовог света и саветују узалудну „посвећеност“ дискредитованом хуманистичком оптимизму, безнадежном стоицизму, слепом експериментисању и ирационализму или самој „посвећености“, самоубилачкој вери у „веру“. 

Али уметност, политика и философија данас су само одраз живота и ако су постали апсурдни то је зато што је у великој мери живот постао такав. Најупечатљивији пример апсурдности у животу у новије време био је, наравно, Хитлеров „нови поредак” у коме је наводно нормалан, цивилизован човек могао да буде искупљен: истовремено и врхунски и дирљиви тумач Баха (као што је био Химлер) и вешти убица милиона који је могао да организује обилазак логора за истребљење тако да се поклопе са серијом концерата или изложбама уметности. Сам Хитлер је, заиста, био апсурдни човек par excellence који је прешао из ништавила у владавину светом и назад у ништавило у размаку од десетак година остављајући за свој споменик ништа осим разбијеног света и дугујући свој бесмислени успех чињеници да је он, најпразнији од свих људи, најпотпуније персонификовао празнину људи свог времена.

Хитлеров надреалистички свет је сада ствар прошлости; али свет никако није изашао из доба апсурда већ је прешао у узнапредовалу – иако привремено тишу – фазу исте болести. Људи су измислили оружје којим ће да изразе, боље од Хитлеровог јеванђеља уништења, сопствену неповезаност и нихилизам; и у његовој сенци људи стоје парализовани између крајности спољашње моћи и унутрашње немоћи подједнако без преседана. У исто време, сиромашни и „непривилеговани“ света су дошли свести и траже обиље и привилегије; они који их већ поседују троше своје животе у потрази за испразним стварима: или се разочаравају и умиру од досаде и очаја или чине бесмислене злочине. Цео свет је, готово се чини, подељен на оне који воде бесмислене, јалове животе а да тога нису свесни и на оне који су, свесни тога, доведени до лудила и самоубиства. […]

Тако је и са апсурдизмом; он је негативна страна позитивне стварности. У нашем свету постоји, наравно, елемент унутрашње и спољне неповезаности, јер је човек у свом паду из Раја повео и свет за собом; философија апсурда, дакле, није заснована на потпуној лажи, већ на варљивој полуистини. Али када Ками дефинише апсурд као суочавање човекове потребе за смислом са ирационалношћу света – када верује да је човек невина жртва, а да је свет кривац – он је, као и сви апсурдисти, увеличао врло делимичан увид у потпуно искривљен поглед на ствари и, у свом слепилу, дошао тачно тамо где није желео: до потпуне инверзије истине. Апсурдизам је, на крају крајева, унутрашње, а не спољно питање; није свет тај који је ирационалан и некохерентан, већ је то – човек.

Међутим, ако је апсурдиста одговоран што ствари не види онаквима какве јесу, па чак ни не жели да види ствари онакве какве јесу, хришћанин је још више одговоран што није дао пример потпуно кохерентног живота, живота у Христу. Компромис хришћана у мислима и речима и немар у делима отворили су пут тријумфу сила апсурда, Сатане, Антихриста. Садашње доба апсурда је праведна награда хришћанима који нису успели да буду хришћани.

А једини лек за апсурдизам лежи у овоме, његовом извору: поново морамо бити хришћани. Ками је био сасвим у праву када је рекао: „Морамо бирати између чуда и апсурда.“ Јер, у том погледу, хришћанство и апсурдизам су подједнако супротстављени просветитељском рационализму и хуманизму, вери да се стварност може свести на чисто рационалне и људске појмове.
Заиста морамо бирати између чудесног, хришћанског погледа на ствари, чији је центар Бог и чији је крај вечно Царство небеско, и апсурдног, сатанског погледа на ствари, чије је средиште пало Ја и чији је крај пакао, у овом и у будућем животу.

Морамо поново бити хришћани.
Узалудно је, заправо је управо апсурдно говорити о реформисању друштва, о промени тока историје, о израњању у доба изван апсурда ако немамо Христа у нашим срцима; а ако имамо Христа у нашим срцима, ништа друго није ни важно.

Наравно, могуће је да ће постојати доба ван апсурда; вероватније је, можда – а хришћани увек морају бити спремни за ту могућност – да га неће бити и да је доба апсурда заиста последње доба. Можда ће коначно сведочанство које ће хришћани моћи дати у овом добу бити ултимативно сведочанство, крв њиховог мучеништва.

Али то је разлог за радост, а не за очај.
Јер нада хришћана није у овом свету или у било ком његовом царству – таква нада је, заиста, крајњи апсурд; нада хришћана је у Царство Божије које није од овога света.

Текст из фанзина Death to the World број 7

ПРЕВОД ЗА „СМРТ СВЕТУ“: Давор Сантрач

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.