Пређи на главни садржај

Ко је потпуно и савршено људско биће?

Можда Платон?

Али он се, управо због свог дубоког познавања сопствених несавршености и мана преобразио у стрелу жеђи за световима изнад, светом вечних идеја и идеала. То значи да он није савршен и потпун човек.

Можда је Буда савршен?

Али Буда је, прогањан монструозним и немилосрдним осећањима људске несавршености све своје жеље за савршенством људског бића пренео на онострани свет – у свет апатије и безосећајности, односно у нирвану. Дакле, он није ни савршен и потпун човек.

Можда Мојсије?

Па ипак, чак је и Мојсије прогоњен ужасним несрећама свог народа и сопственом слабошћу наставио да тражи помоћ с неба. Заиста, горчина његовог човештва је заслађена пророчким визијама о будућем доласку Месије и Спаситеља. То значи да он такође није савршен и потпун човек.

Можда Мухамед?

Али Мухамед, мучен својим крволочним Хадом и својим чулним рајем трчи овом планетом остварујући кроз ватру и гвожђе своје пророчке снове, газећи са фанатичним одушевљењем лешеве „неверника“. Дакле, ни он није ни савршен ни потпун човек.

Можда Кант?

Али Кант је, такође измучен несавршеношћу и недовршеношћу људског бића, пренео све што је људско из уских оквира рационалистичког одлучивања и сместио у понор метарационалистичког „Das Ding and Sich“ остављајући се на милост непредвиђеног, непознатог и страшног. Дакле, он није ни савршен ни потпун човек.

Можда Шекспир?

Он је, међутим, у својој неутаживој жеђи за савршеним и потпуним живео најнесавршенијим и непотпуним животом неподношљиве трагедије. Он је водио човека у горње светове, али га је оставио на путу задивљеног и запрепашћеног. Сходно томе, он није савршен и потпун човек.

Можда Гете?

Живећи, међутим, драму људског бића у свој ширини и дубини са Мефистофелом стављеним у примарну улогу, Гете је својим предсмртним покличем „Licht mehr Licht“ јасно показао колико је несрећан био његов одлазак са овог света у свет иза. Дакле, ни тај није био савршен и потпун човек.

Можда Толстој?

Ипак, у својој непрекидној и непопустљивој борби са несавршеношћу и недовршеношћу дошао је до таквог духовног немира да је мало пре смрти, у неподношљивој душевној агонији, побегао из куће са циљем да побегне од себе, од тужних несавршености и свог трагично непотпуног бића. Дакле, он није савршен и потпун човек.

Можда Ниче?

Али, кроз вулкански осећај трагичне несавршености и неподношљиве недовршености људског бића у свим димензијама и стварностима овога света, као и кроз своју необуздану чежњу за вишим и савршенијим човеком, Ниче је полудео! Дакле, Ниче није савршен и потпун човек.

И тако до последњег човека: једна жалосна парада несавршених и непотпуних људи.

Ипак, усред њих стоји Онај који је имао пуноћу тајне, чудесни Богочовек: на божански начин савршен и људски стваран.

Његова људска доброта је божански савршена и потпуна; тако и Његова праведност и Његова милост и Његово саосећање и Његова бесмртност и Његова вечност и Његова лепота: све је то људски стварно, али и божански савршено и потпуно.

Ништа није чудесно, јер је Он све људско преобразио у божанско; Он је све довршио и усавршио божанским.

Једном речју, цео човек у Њему је божански савршен и божански довршен.

Ава Јустин Ћелијски

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.