Пређи на главни садржај

Однос православне духовности према хумору

„Што више човек тежи спољашњем и формалном, то више губи осећај за хумор.“ Френк Капра, режисер

Какав је однос између духовности и хумора? Да ли једно мора да искључује друго, да ли су неповезани или једно од другог зависни. Основна, да не кажем лаичка, претпоставка већине људи је ово прво, да онај кога сматрају духовним мора да буде озбиљан, намрштен, строг... Такав човек не би смео да дозволи себи да се смеје баналним шалама, за које се сматра да су испод његовог духовног нивоа. Представа духовног човека који је озбиљан и намрштен може да долази из две традиције - источњачке и римокатоличке. Обе су дубоко утемељене у њиховом схватању божанског. На Далеком Истоку, овај живот представља ропство и самим тим свака радост и смех недопустиви су ономе ко тежњом за нирваном жели да изађе из постојања. Зато су њихови духовни ауторитети увек повучени, намрштени, усамљени, мрачни... Код римокатоличке представе божанског, нарочито током Средњег века, уврежила се представа Бога који суди, терорише, забрањује, а сама црквена уметност и архитектура немају за циљ да код човека унесу мир и благодат већ - страх! Код таквог Бога нема простора за смех и радост.
различити доживљаји духовности

Јасно је да православно схватање не може да се подудара са ова два погледа на свет. Па ипак, и код нас у Цркви постоји зилотска струја која би осудила сваки покушај легализације хумора у Цркви. Важан појам у духовности, па и у овом односу, је онај неизбежни - гордост. Они духовници, или људи који себе сматрају духовним људима и ауторитетима, а себе сматрају да су изнад хумора, заправо су ограничени својом гордошћу, смтрајући себе својеврсном духовном елитом, горостасима испод којих су они мањи, духовно нижи, којима је, ето, нешто смешно. Такви људи, најчешће парадоксално заклети противници прве две традиције које сам поменуо, удаљавају се од праве духовности, тежећи форми намрштености и строгоће. Духовност јесте ослобођење човекове личности, а стегнут, ограничен човек, никада не може достићи ту слободу. Робоваће правилима и формама да би испунио форму строгости и озбиљности. 

Потребно је, наравно, направити и границу између хумора и подсмевања. Ипак, свако ко разуме и доживљава здрав хумор зна да је шала на сопствени рачун или на рачун нечега чему припадаш увек најквалитетнија. На овај начин, кроз шаљиву форму, на неки начин долази се и до форме исповести, борбе са манама кроз њихово исмевање. Многе светоотачке поуке управо су изречене кроз форму шала и доскочица. Приче из манастира, догађаји из братстава и сестринстава увек су пуни духовитих опаски и смешних ситуација. Имао сам част да упознам помоћника светог владике Николаја из времена док је био у Жичи. Једна од ствари о њему коју ми је рекао била је да је владика стално био насмејан, спреман на шалу и да је стално поуке које је давао провлачио кроз хумор и доскочице. 

На крају, наш однос према хумору заправо показује и какав је наш однос и поверење према Богу. Узмимо за пример однос према полицајцу, службенику у банци и најбољем пријатељу. Пред полицајцем имаћемо осећај (макар и подсвесног) страха и непријатности, према службенику у банци формални, пословни однос. У односу на њих ми смо дистанцирани, формални. Када смо са пријатељем, границе падају, опуштени смо и током приче можемо да нешто из живота провучемо кроз хумор, без ризика да буде погрешно протумачено. Такав треба да буде и наш однос са Богом, да га не доживљавамо као судију или тиранина, већ као пријатеља. 

На крају, мисао да је хумор противан духовном животу показује и неповерење у Бога. Јер ако Бог види сваку нашу мисао и намеру, он јако добро зна каква се намера крије иза сваке наше шале. Не треба дакле забрањивати људима шалу на било кој рачун, јер нас и оне провлаче кроз филтер, свако од нас видеће оно што је у њему самом. Онај ко не дозвољава шалу заправо је несигуран и у себе и у своју веру. 

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.