Пређи на главни садржај

Бринеш се и узнемираваш за много

Пре неког времена у манастирском дворишту срео сам девојку, коју од раније познајем из свог града. Док није отишла у други град на факултет чешће смо се виђали, знао сам је као искрену Хришћанку и добру особу. Од почетка студирања срео сам је само једном, и жалила ми се на велики број обавеза које јој гуше слободно време. После тога се нисмо видели до сусрета у манастиру. Дошла је да јој се читају молитве за здравље. И без питања и објашњења знао сам од чега је болесна – стрес. Пренатрпала је себи обавезе, оптеретила се онолико колико није могла да издржи, а бриге због “неуспеха” мучиле су њену душу, што је оставило и физичке и духовне последице. Након разговора отишла је до храма, а мене оставила у размишљању.

“Марта, Марта, бринеш се и узнемираваш за много, а само је једно потребно” – као да је у самој једној Христовој реченици дат једноставан, али толико универзалан одговор на многе бриге које муче човечанство данас. Људи су данас пуни брига, за које често сматрају да су стигле “од споља”, а заправо човек их креира сам. Наше бриге одраз су наших тежњи, става и односа према животу. Како се поставимо према проблемима – толико ће утицати на нас. Стрес је врло лако објашњив феномен. Модерно доба намеће одређене стандарде живота, људи се труде да их испуне, а када не могу да “остваре” зацртано долази до брига, које у континуитету доводе до стреса, нервозе, депресије...

Овакав случај није реткост код Хришћана. Такви људи, из искрене љубави и жеље за служењем ближњима, себи наметну доста обавеза. Некада те обавезе сами себи стварају, а некада преузимају на себе како би растеретили ближње. Наравно, често се испостави да су себи наметнули превелико бреме, под којим почињу да клецају, али, из различитих разлога (некад је то и гордост, превелика самоувереност) не признају то околини или себи. Тако урушавају духовно здравље, што се, наравно, касније и физички манифестује. Као у оној пословици о добрим намерама које поплочавају пут до пакла, тако оваква особа из најбољих намера себи и другима неприметно креира пакао од живота. Јер урушавајући себе духовно и физички, не само да нисмо помогли ближњима, већ смо им донели нову бригу. Наметнувши себи неоствариве идеале, овакви Хришћани нису различити од световних каријериста који падају у депресију или стрес због пословних неуспеха.

Због овога је хришћанско расуђивање јако битна ствар. Ми јесмо призвани на служење Богу и ближњима, али у оквиру својих могућности. Оне таленте које нам је Бог дао је потребно да развијамо, и то је већ сасвим одужен дуг Богу и околини. Између лењости и оптерећености стоји истинско служење и жртва. Само је она исправна и корисна. Ако је Господ рекао да нам неће дати бреме теже од оног које можемо да понесемо, зашто ми сами себи намећемо теже бреме? Зато треба добро проценити између немарности према себи и другима и претеране одговорности, јер и једно и друго може да буде погубно по људску душу.

“Смири се, и око тебе ће се спасити хиљаде...” – говорио је свети Серафим Саровски. То је прави начин деловања једног Хришћанина. Смирење мора да буде наше главно оружије, а то је и смирење пред сопственим могућностима, које нас спречава да се узносимо идејама да ћемо променити свет или искоренити неправду.

Не треба се оптерећивати резултатима свог деловања, већ је потребно пронаћи склад, јер наша добра дела морају да иду уз молитву и Божију милост. Уз јаку веру, отвориће нам се и они путеви које сами нисмо могли да видимо. Зато је супротност непотребним бригама и лек за њих управо – вера. Она нас чини јаким људима и истинским Хришћанима. Само уз јаку веру можемо да “померимо гору”, насупрот вери у сопствене могућности, које су ограничене.

Бог не жели да се људи муче. Он нас не жели уплакане, измучене, потресене, нервозне, већ радосне. Само са искреном радошћу у срцима можемо да служимо Богу и људима. Управо ту је разлика између подвига и бриге. Подвиг чинимо са радошћу, док бриге изједају нашу душу, и као такве чак и када донесу корист, донесу много већу штету и нама и ближњима. 

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.