Пређи на главни садржај

Свети мученик Албан - Време кад је Острво било православно

У временима пре раскола, британска острва дала су Цркви много великих мученика и подвижника. О некима од њих писали смо у тексту посвећеном великом ирском подвижнику Светом Патрику, али још један од оних који су се истакли мучеништвом за Христа у вековима гоњења Цркве, а чије је житије мало познато на овим просторима је Свети Албан. Његова однос према прогонитељима и сама мученичка смрт најбољи су показатељ како се један Хришћанин бори против непријатеља Цркве и како Истина на крају увек засија и обасја оне који то желе. Ово је његово житије, које је у књизи ''Црквена историја народа Англа'' записао свети Беда, још један велики енглески светитељ чија дела тек почињу да се преводе на Истоку, а која нам много говоре о Цркви на Острву пре раскола.

''Албан беше још паганин када сурови римски цареви по први пут објавише своје указе против Хришћана, а када он у своју кућу прими свештеника који бежаше од својих прогонитеља, да у његовој кући пронађе уточиште. Приметивши да је његов гост читаве дане и ноћи проводио у молитви и бдењима, он се изненада испуни благодаћу Божијом и поче да опонаша овај славни пример вере и побожности, и пошто беше постепено упућиван његовим благопријатним молитвама, одбацивши од себе сву таму идолопоклонства постаде Хришћанин свим својим срцем. Након неколико дана, пошто је указао гостопримство овом свештенику, до ушију злочестивог кнеза стиже вест да се Христов исповедник, коме слава мучеништва још увек не беше додељена, крио у Албановој кући. По тој вести кнез нареди војницима да изврше пажљиву потрагу за Албаном. Кад дођоше у његову кућу, свети Албан стаде пред војнике обучен у одећу коју је уобичајавао да носи његов гост и учитељ. Деси се тако да је судија, у тренутку кад изведоше Албана пред њега, стајао код жртвеника у демонима приносио жртву. Спазивши Албана, разбесни се на њега што се усудио да својом вољом себе преда у руке војника, и да се подвргне опасности од погубљења, те нареди да га одвуку демонским идолима, пред којим је стао говорећи: ''Пошто ти изабра да прикријеш бунтовног и светогрдног човека, уместо да га предаш војницима, а да би претрпео казну која му следоваше за презрење и хулу на богове - ти ћеш бити подвргнут свакој казни која беше намењена њему, ако одбијеш да се поклониш нашим боговима.'' Свети Албан, који већ раније прогонитељима вере добровољно исповеди да је Хришћанин, ни мало не беше застрашен претњама; али пошто беше наоружан штитом духовног војевања, јасно му рече да се неће покорити њиховој заповести.

''Онда,'' рече судија, ''од које породице или каквог порекла си ти?'' ''Шта се то тебе тиче,'' одговори Албан, ''моје порекло? Али ако желиш да чујеш истину о вери мојој, знај да сам сада Хришћанин, и да своје време проводим у испуњавању хришћанских дужности.''

''Желим да знам твоје име?'' рече судија, ''без одлагања ми га реци!''

''Родитељи ми дадоше име Албан,'' одговори он, ''обожавам и клањам се истинском, живом Богу, створитељу све твари''.

Тада судија у гневу рече: ''Ако желиш да уживаш срећу вечног живота, не одлажи и принеси жртву величанственим боговима!''

На то Албан одговори: ''Те жртве, које демонима приносиш, нису ни од какве користи онима који их приносе, нити услишују молитве; напротив, ко год овим идолима жртву чини, као своју плати примиће вечне муке у паклу.''

Чувши ове речи, судија се већма огорчи од беса. Стога он нареди џелатима да овог светог Божијег исповедника избичују, мислећи да ће ударци бича уздрмати постојаност срца на које речи нису имале утицаја. Али он, не само стрпљиво, већ и радосно поднесе највеће муке за Господа нашег.

Када судија увиде да светитељу муке не могу ништа, нити га могу одвратити од хришћанске вере, он га осуди да му главу посеку мачем. На путу до места извршења казне, стигли су до једне реке, која је на месту на коме је светитељ требало да пређе била подељена зидом и песком, а ток у том делу беше брз. Овде је угледао мноштво мушких и женских лица свих узраста и положаја, који се окупише несумњиво Божијим подстреком, да испрате блаженог исповедника и мученика, и који заузеше толико места да ни он, нити ико могаше те вечери да пређе реку. Скоро свако чељаде похрли из града да види извршење казне, а судија остаде у граду без страже. Свети Албан се испуни силном жељом да што пре дође до своје мученичке кончине, те приђе реци, подиже очи ка небу и упути своју молитву Свемогућем Богу; и гле, у том трену вода се повуче оставивши корито реке сувим да би сви могли да пређу. Џелат, који намераваше да га посече, видевши овај чудесан подвиг, пожури да га сретне на месту извршења казне. Испунивши се божанским надахнућем, одбацивши свој исукани мач, паде ничице пред светитељеве ноге искрено желећи радије да пострада са мучеником, или да прими страдање наместо њега, него да буде присиљен да одузме живот тако светом човеку. Док је тако џелат од прогонитеља постао сабрат у правој вери, и док су остали џелати оклевали да подигну мач са земље, овај мужаствени исповедник Божији попе се са народом на једно брдо.

Ово пријатно место беше око пола миље удаљено од реке, потпуно прекривено великим мноштвом разноврсног цвећа, где не беше ни једног стрмог нити стеновитог дела, већ у целости беше природом поравнато, као када је море мирно, чија га лепота и пријатан призор учинише достојним да буде обогаћено и освећено крвљу мученика. Када свети Албан стиже на врх овог брда, он се помоли Богу да му да воду, и одмах, подно његових ногу потече извор, усмереног тока, тако да је свако могао да примети послушност реке мученику. Јер Албан не би молио од Бога воду на врху брда, осим ако не беше уверен да је тако било целисходно у славу Божију. А река пак, пошто се покори молитви светог мученика, и изврши дужност која јој беше дата, поврати се у свој природни ток и настави да тече као раније.

Пошто на овом месту овоме мужественом мученику беше глава посечена, он прими венац вечнога живота који је Бог обећао онима који га љубе. Али џелату, који беше толико зао да умочи своје светогрдне руке у свету, мученичку крв, није било дозвољено да се радује мучениковој смрти: његове очи испадоше на земљу у истом тренутку кад и глава блаженог мученика. На истом месту истовремено би посечен Богом надахнути војник, који претходно одби да изврши казну над мучеником, иако очигледно не бејаше погружен у воду крстионице, сада би очишћен од грехова у сопственој крви и удостојен уласка у царство Небеско.
Судија, који оста задивљен мноштвом небеских чуда, нареди да прогони одмах престану, одавши почаст светима за њихово трпљење и непоколебљивост у таквом мукама због чијих страхота би се очекивало да одступе од своје привржености хришћанској вери. Свети Албан пострада 20. јуна у близини града Верулама, који се сада по њему назива Сенталбанс, а у том граду беше касније подигнута црква изузетног неимарства у славу његове мученичке кончине, након што мир беше васпостављен у хришћанску Цркву, у месту у коме и дан данас не престају чудесна исцељена болесних, и честа пројава чуда. У исто доба мученички пострадаше Арон и Јулије, мештани града Лестера, и многи други из других места који, пошто бејаху истезани све док њихови удови не беху истргнути, и пошто издржаше разне друге нечовечне окрутности, предаше своје душе радостима Небеског Јерусалима.''

Из књиге: Кад је Енглеска била Православна - ОСТРВО НЕБЕСКО И ЗЕМЉА ЖИВИХ

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.